יום שבת, 18 בינואר 2020

הבנקאות בחיפה - ברקליס (או איך הגענו למרכנתיל-דיסקונט)

הבנק הזר החשוב בארץ ישראל של תקופת המנדט, בנוסף לאפ"ק שבו דנו בפרק הקודם, היה בנק ברקליס.

בתרשים הזרימה שלהלן אנסה להדגים כיצד הגענו לבנק "מרכנתיל" המוכר כיום. אעבור על שמות הבנקים ואתן דגש לברקליס ולסניפים החיפאיים של הבנקים השונים.
ראש וראשון לבנקים היה כאמור קבוצת ברקליס. הקבוצה הוקמה באנגליה ב-1692 בידי ג'ון פרים. חתנו גימס ברקלי נתן את שמו לקבוצה. ב-1919 רכשה קבוצת ברקליס את בנק "קולינאל" וב-1924 הבנק שינה את שמו ל"Barclays Bank (Dominion, Colonial and Overseas)" (לעיתים עוברת overseas ל"עבר-ים") או בקיצור .D.C.O (או בעברית ד.ק.או.). ב-1925 רכש את הבנק הלאומי של דרום-אפריקה ואת הבנק האנגלו-מצרי, שעליו דנו בפרק "הבנקים הזרים". אזכיר שהבנק האנגלו-מצרי היה "הבנק הרשמי" של הממשל הבריטי, וברקליס ירש את מעמדו זה, והפך לסוכן של מועצת המטבע פלשתינה (א"י) (Palestine Currency Board).
על העסקת נשים נשואות בבנק ברקליס
סניפו החיפאי של הבנק האנגלו-מצרי הפך כמובן לסניף של בנק ברקליס. בתחילה שכן הסניף בעיר התחתית בפינת דרך יפו-כיאט. לאחר מכן בנה הבנק סניף ברח' המלכים של אז (כיום בניין מכללת תלתן).
חיילים שומרים על הסניף בעיר התחתית ב-1936
סניף חיפה שירת את כל הנתינים הבריטיים שעבדו בארץ, ודרכו חולקו המשכורות. צוות העובדים של הבנק היה מורכב מיהודים וערבים, אך הדרג הניהולי הבכיר כלל בריטים בלבד.
מע' הכספות שנמצאת עד היום בבניין ברקליס (כיום מכללת תלתן)

סניף הדר הכרמל, מקור: 80 שנות בנקאות - 50 שנות עצמאות: סיפורם של בנק מרכנתיל דיסקונט ומדינת ישראל
לברקליס היה סניף גם בהדר הכרמל - ברח' הרצל 53, שנפתח ב-1934. ב-4 באוגוסט 1947 נשדד הסניף ע"י חוליה מהאצ"ל. על שרשרת הארועים בעת השוד שגרמה להריגתו של פקיד הבנק, צדוק ליסבונה, תוכלו לקרוא בערך הקצר שכתבתי בזמנו.
 
נחזור לתרשים הזרימה בתחילת הפרק. על בנקי הולנד ועותמן דנו בפרק על הבנקים הזרים.

המלחמות מול טורקיה והמשבר העולמי בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20, נתנו את אותותיהן בכלכלת יוון. ב-1932 הכריזה ממשלת יוון על חדלות פרעון. מ-1934 נקשרה כלכלת יוון עם כלכלת גרמניה במסגרת "התכנית החדשה" שהגה היילמאר שאכט, שר הכלכלה הנאצי. הקהילה היהודית בסלוניקי החלה "להתמערב" בחילון ובכניסת המודרנה, וגם הציונות החלה לפרוח בסלוניקי. אלו גם אלו גרמו לחלק מיהודי סלוניקי לעזוב את יוון (לעיתים למורת רוחה הקלה של התנועה הציונית) וגורל חלקם נקשר בעיר חיפה. כך למשל, יהודים מסלוניקי שעבדו כסוורים, הגיעו לחיפה לעבוד בנמל חיפה שנפתח מספר שנים לפני כן. דוגמא נוספת היא חברת "אלאלוף" שעסקה בספנות והיתה רשומה בסלוניקי, שהקימה בשנת 1932 סניף בחיפה.

בין יהודי סלוניקי שעלו לישראל היה משה קרסו אשר החל משקיע בעסקים. למשל, ב-1927 חבר לאהרון רוטלוי מת"א להקמת שותפות לייצור הלבשה תחתונה. ליאון רקנטי הגיע לביקור בארץ ופגש את קרסו, ידידו מסלוניקי. האחרון הציע לו להקים בנק ויחד עם יוסף אלבו, גם הוא מסלוניקי, הקימו את "בנק ארץ ישראל לדיסקונט" ב-1935. השפה הרווחת בבנק הייתה לאדינו, ורוב הלקוחות הראשונים היו סלונקאים ועולים ממדינות הבלקן.

בזמנו פניתי למחלקת פניות הציבור של בנק מרכנתיל, על מנת לקבל את היסטורית הבנק. אמנם לא היה להם מושג, והם שגו לחלוטין אבל דיוור פרסומי אני מקבל מאז...
בנק מרכנתיל לארץ ישראל הוקם בחיפה ע"י צמד הגיסים דוד סימבלר וסול כהן ב-16 בספטמבר 1924, עם הון רשום של 25,000 לירות מצריות (לי"מ) שהוגדל מאוחר יותר ל-100,000 לי"מ. סניף הבנק החיפאי היה בעיר התחתית ברח' יפו (כיום נתנזון 10). הבנק פתח גם סניף בירושלים ב-1930 וסניף ברחובות ב-1935.
מקור: הספרייה הלאומית אוסטרליה The Australian Jewish Chronicle, 5 February 1925
מצידו השני של הבניין

הארץ 23 בינואר 1930. מקור: עיתונות יהודית היסטורית
ב-1944 נרכש ע"י בנק דיסקונט, אך ב-1949 נסגר לא רשמית. ב-1953 חידש פעילותו ורכש את פעילות בנק עותומן. מספר חודשים לפני כן שינה בנק מרכנתיל את שמו ל"בנק מרכנתיל לישראל".
הד המזרח, 9 בפברואר 1945. מקור: אתר עיתונות יהודית היסטורית
בשנות ה-60 רכש ברקליס מספר סניפים מבנק אלרן ומבנק פויכטוונגר, אך על בנקים אלו אדון כשנגיע ל"בנקים היקים".

ב-1971 רכשה חברת "אי די בי חברה לאחזקות", חברת האם של בנק דיסקונט, את מחצית פעילות בנק ברקליס בישראל ושם הבנק המאוחד נקבע ל"בנק ברקליס-דיסקונט". בנק מרכנתיל היה בעל סניף יחיד, באותה תקופה, ונוהל ע"י שלמה מגריזו, שנולד בסלוניקי. ב-1993 החליטה קבוצת ברקליס לצאת מכל השקעותיה בישראל, במסגרת שינוי מדיניות לצאת מהשוק הקימונאי, ודיסקונט רכש את שארית השליטה ושינה את שם הבנק ל"מרכנתיל דיסקונט".

בדצמבר 2019 רכש מרכנתיל-דיסקונט את "מוניציפל בנק" שהחל כ"אוצר השלטון המקומי" - צינור ממשלתי להעברת מימון לרשויות מקומיות. ב-2008 לאחר הפרטה ושינויי בעלות, הוא הפך ל"בנק דקסיה". בפברואר 2019 הוחלף שמו של הבנק ל"מוניציפל בנק בע"מ", וכמה חודשים אח"כ נרכש, כאמור, בידי מרכנתיל-דיסקונט ומוזג אליו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה