יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (טז)

מפת הסיור
את הסיור הקודם סיימנו בצומת הצופים-דרך הים. אנו בשכונת כרמל מערבי. במדריכים שונים של רחובות חיפה רשום שדרך הים נקראת כך כמחווה לדרך הים הרומית, ויה מאריס. נדמה לי שזה פירוש מאוחר והשם הוא פשוט קיצור של "הדרך אל הים" כמו שנקראה הדרך בתוכניות השונות.
רחוב (ולא דרך) הים במדריך הכחול, תש"ח
במסמכי העירייה הישנים היא מופיעה לעיתים כאדמות פיליפ מאייר, שהיה יזם קרקעות והיה אמור לפתח ולמכור את אדמות השכונה. דרך הים לא הסתיימה כפי שהיא היום אלא התחברה עם מה שלימים תקרא דרך צרפת ומשם ירדה אל הים.
רחובות כרמל מערבי נקראים על שם צמחים. ועד הר הכרמל החליט לקבוע שמות לרחובות, נקבעה ישיבה, ולישיבה הגיעו ילדי השכונה. אלו השפיעו שהרחובות יקראו על שם הצמחים הצומחים בהם כבר. כך נולדו הרקפות, הנרקיסים ועוד. יש לשים לב שרחוב הרקפות שונה מכיכר הרקפות על אף שהאחד הוא המשכו של השני.
אביחנן, הר-הכרמל בהתפתחותו, דבר, 1 בפברואר 1938
רחוב האלון נקרא בפי תושביו בתחילה סמטת התמר. העירייה קראה לרחוב 814 ולאחר מכן קבעה את שמו להאלון.
מתיק הבניין של האלון 10. מקור: מינהל ההנדסה של עיריית חיפה
רחוב אילנות נתן לביה"ס השכונתי את שמו שכן בתחילה הוקם ברחוב אילנות 22 בית חינוך ז' ששינה את שמו ל"אילנות". ביה"ס הוקם במבנים שהיו שייכים לצבא הבריטי וב-1956 עבר למשכנו הנוכחי ברחוב הסנה 8א.
שימו לב איך הוקם בי"הס.
אנו נפנה ימינה ונעלה במעלה דרך הים. כאן (סמוך לדרך הים 35) החליט מישהו בעירייה לשים שלט "מרכז הכרמל". שמה הרשמי של השכונה הוא "כרמל מרכזי" ו"מרכז הכרמל" יוחד למרכז המסחרי בהנשיא. מאידך גיסא כמה שנים אח"כ הציבה העירייה שלט עם השם "הנכון" בפינה אחרת של השכונה.
משום מה הוסיפו את הא הידיעה
תחילת רחוב שושנת הכרמל היה חלק מ"שכונת מושלי" (בדומה ל"שכונת בן ציון" שעסקנו בה בפרק הקודם), יש טענה שהשם, שושנת הכרמל, ניתן מאחר שיעקב מושלי (שגם על שמו יש רחוב בחיפה) בנה בו בתים בשיטה מיוחדת שפיתח. השיטה התבססה על ניצול מקסימלי של השטח והתאמת הבניינים לתנאים הסביבתיים. המבנים היו בנויים בצורת צלב ומכאן אולי הקישור לשם הייחודי. גם כאן אני חושב שזהו דרש מאוחר לשם הפרח. ישנם מסמכים בהם מופיע שם הרחוב כ"שכונת עמודים", על שם העמודים שאפיינו את שיטת מושלי.

מושלי עצמו גר ברחוב מחניים. שם שככל הנראה ניתן אחר "בית מחניים" שתוכנן ע"י ברוולד (שעל הרחוב על שמו נדון כשנגיע להדר) עבור פיליפס, גזבר מפעל "נשר". כיום שוכנת בבית מסעדת איזבלה-בר. אין זה הבית היחידי בארץ הנקרא "מחניים". ראו לדוגמה את שני בתי מחניים ברח' הנביאים בירושלים.
לתקופת מה, עת ביתם הוחרם ע"י הרשויות הבריטיות, התגוררה בבית משפחת כרמי, שע"ש אב המשפחה, זאב כרמי מייסד בי"ס עממי א', רחוב ברוממה.
The Palestine Post, 29/08/1937. מקור:אתר עיתונות יהודית היסטורית
הגענו למרכז הכרמל. בתב"ע 578 של עיריית חיפה רשומים כל בעלי הבתים באותה תקופה. דיון שלם על התב"ע ועל מי היו בעלי הבתים ומי תכנן/תכננה את המרכז נדחה לפעם אחרת.
אך מאחר ואנו עוסקים בשמות רחובות נדוג מן התוכנית את אברהם ספקטור, בעל הבתים בפינת אלחנן והנשיא, שעל שמו כיכר ליד קולנוע מוריה שסיפרנו עליה כבר
נמצא בתוכנית גם את צבי וחנה פייגין - צבי (1884 - 1962) יליד רוסיה היה צלם ובעל חנות צילום בעיר התחתית ובמרכז הכרמל (בביתם ברח' הצנובר 127), צילם תמונות רבות שמתארות את התפתחות חיפה. על שמו רחוב לא רחוק מהמרכז.
מה פתאום רח' אלחנן בפינת הנשיא? שהרי כל הרחובות אמורים להיקרא על שם פרחים. ובכן אלחנן היה דוד של ספקטור ובאותה ישיבה הוחלט שלכבודו של ספקטור, שכונה "מוכתר הכרמל" והיה המתגורר היהודי הראשון, יקרא הרחוב על שם דודו.
מרפאת רש ברחוב נקראת ע"ש ד"ר זיגפריד הוגו רש (Resch) שהיה הרופא של הדגניות ואח"כ רופא מחוזי של קופ"ח בטבריה.
ודאי שמתם לב לשימוש בשם "הצנובר". הצנובר נהפך ל"הנשיא" שמיד נדון בו. לכאורה השם הזה הוא כשמם של רחובות כרמל מערבי. קרי על שם צמחים אך השם הזה קדום יותר.
מסתבר על פי מפת פון מולינן, דיפלומט שהגיע לכרמלהיים (שמיד נסביר עליה) לצורך החלמה ממחלת ריאות וחקר את הכרמל וסביבתו, שהיהודים לא המציאו את הגלגל. הרבה לפני שהיהודי הראשון התיישב בכרמל כבר קראו לרכס שעליו הדרך "פרש אצ-צנובר" (=רמת האורן).
במפות ההתיישבות היהודית על ההר נקרא הרחוב 'רחוב הכרמל' (לעיתים רמת הכרמל). כך גם בתוכניות טמפלריות (בנוסף לשדרות הכרמל במושבה).
ישנן מפות שבהן הוא נקרא רחוב (דרך) האורנים. יש לזכור שהעירייה ומוסדותיה טרם עסקו בקביעת שמות רשמיים.
כרמלהיים היה פרבר טמפלרי שחלק מבתיו עדיין עומדים על תילם והיווה חלק מהכרמל הגרמני.
מפת שומאכר 1908
מי שילך ליד בית הכט (בית רוטשילד לשעבר) ישים לב ששדרות הנשיא לא מסתיימות עם החיבור לשדרות מוריה אלא ממשיכות עד רחוב קלר. כל האזור נקרא בפי התושבים בזמנו כיכר קלר.
מפה מ-1919
לימים נקבע השם על שם חיים ווייצמן, אך מכיוון שכבר היה קיים רחוב חיים (שנקרא כך עוד בחייו) בהדר הכרמל, הוחלט על שם זה. לבטח יהיו כמה קוראים שיפריע להם הכתיב בה כתבתי את שם המשפחה אך זהו שמו של הנשיא הראשון כפי שהוא כתב אותו. נדון על כך באריכות כשנגיע לרחוב בהדר.
על המשמר 21 בינואר 1953
בשנת 1975 התלונן אזרח בפני ועדת השמות שהנשיא הראשון אינו מונצח. משמע הוא לא הבין ש"חיים" ו"הנשיא" הם ההנצחה המבוקשת. הוחלט לשנות את רחוב חיים לחיים ווייצמן ולאחר מכן שוב דנה הוועדה והפעם להשאיר את רח' חיים בשמו ולשנות את שדרות הנשיא ל"שדרות הנשיא ויצמן". עיון מחודש בפרוטוקולים המקוריים משנת 1952 העלה שהוועדה קבעה "על השלטים בהתחלת השדרות וקציהן לרשום 'שדרות הנשיא חיים ויצמן'". כלומר ברור שהשדרות הן ע"ש ווייצמן ולא ע"ש שום נשיא אחר. למותר לציין ששום דבר לא השתנה והשמות "חיים" ו"הנשיא" נשארו עד עצם היום הזה.
בעיר רחובות שגם בה יש ע"ש ווייצמן שני רחובות (וגם מכון) מלכתחילה פתרו את זה כמו שצריך: רח' חיים ויצמן ורח' הנשיא הראשון. פשוט.
לבטח אמרו לעצמם בעירייה: אם בנון של הנשיא יש דגש אז בטוח יש דגש במם של מוריה...
אין מה לדאוג לאורנים. עדיין יש את רחוב אורן ברוממה החדשה ובעקבות הרחוב גם גבעת אורנים.

בהצטלבות דרך הים עם הנשיא נפנה שמאלה ומעט ממול רחוב מגידו שנקרא כך על שמו של אלנבי, "הלורד ממגידו", שגן סמוך קרוי גם על שמו והמצפור בתוכו מוקדש לבנו מייקל. הגן נתרם על ידי גיסתו של אלנבי, ליידי דאונס, שגרה בבית ממול (יפה נוף 120). על הגן תוכלו לקרוא במאמר של מרדכי אשל בעיתון העמותה לתולדות חיפה.
משום מה החליפו את השלט עם הניקוד הנכון והתעתיקים הנכונים לשלט חדש מבוסס על פלד (נכון למאי 2018)
כזכור מאחד מפרקי אחוזה גם לליידי דאונס רחוב הקרוי על שמה.
רחוב ג'ורג' אליוט נשמע כשם גבר, אך למעשה זהו שם העט של מרי אן אוונס. גם שם זה ניתן על ידי ליידי דאונס שהושפעה עמוקות מספרה של אוונס "דניאל דירונדה".
למה מריאנה?
 בהמשך הנשיא נמצא את רחוב איריס שהחליף את "מורד הכרמים" נתקלנו כבר בשם "הכרמים" בפרק על המושבה הגרמנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה