יום שישי, 4 באוגוסט 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (ט)

מפת הסיור
בפרק הקודם סיימנו בכיכר צים. ע"פ החלטת מועצת העיר מ-13 במאי 2014 נקרא חלק מרחוב העלייה השנייה מכיכר צים עד רחוב עפרון בשם דוד ארליך שהיה מייסדה של הפקולטה לרפואה הסמוכה. אין לכך כל זכר ברחוב. נהפוך הוא - העירייה הציבה שלט עם הסבר על העלייה השנייה. לא מצאתי שום החלטת ביטול על השם ולכן אני מעריך שבדומה לערים אחרות משפחת המונצח צריכה לשלם על "פיתוח" ומשלא עשתה כך לא מומשה ההחלטה. אך זוהי רק הערכה שלי.
 רחוב העלייה השנייה מנציח כמובן את העלייה השנייה. יש מקומות שבהם הוא מופיע סתם בתור "העלייה".
מעניין שהרחוב נקרא כך לפני, שלכאורה, החליטה עיריית חיפה לשנותו.
דבר, יום חמישי, 23 בדצמבר 1954
רחוב עפרון הוא ע"ש ד"ר אריה עפרון שגם בתו, פנינה כ"ץ, מונצחת ברחוב (יותר נכון נתיב) בנו"ש אך נגיע אליה בהמשך. רחוב מילסון (יוסף צבי) הוא על שם אחד מוותיקי בת גלים (התגורר ברחוב פינת גן). הרחוב הוא בעצם הכניסה לחניות של מספרי א' וב' של רחוב העלייה 17 ו-21. לראיה אין שום בית עם שם הרחוב אלא רק שלטים עם רחוב העלייה.
מפה מ-1958
רחוב סיפורט שונה לשרל לוץ. השם ניתן לרחוב עוד בחייו של לוץ והוא ואשתו נכחו בטקס הסרת הלוט משלט הרחוב. שם מעט מבלבל שכן ישנם שני רחובות ע"ש לונץ (אב ובנו) בחיפה ולראיה ועד הבית הראשון על הצומת התבלבל גם הוא.
כנראה אנשים באמת לא יודעים על שם מי הרחוב שבו הם גרים

עיריית ירושלים קראה לו צ'רלס , על אף שנולד בחלק הגרמני של שוויץ כך שקראו לו, כנראה, קרל.
רחוב יזרעאל שינה את שמו ליעקב כספי במסגרת הנצחת אנשי ראשית הספנות בחיפה ובוני בת גלים.
תב"ע 1924
רחוב התכלת ("בלו קוסט") התחלף לרציף פנחס (מרגולין) (שהתגורר במספר 51). יותר מאוחר קוצר על מנת לתת מקום לרציף אהרון (רוזנפלד) שתרם את ביתו ברחוב (מספר 25) למען הקהילה בתמורה לכך שעיריית חיפה תקרא לרחוב על שמו. בשל נתינת השם רוזנפלד - מרגולין לא מתחיל מן המספרים הנמוכים. מן סוג של הון-שלטון-שם רחוב.
(קרדיט: זמן חיפה)
התחלפות הרחובות מתרחשת בחיבור עם שדרות בת גלים. זהו רחוב ע"ש השכונה. יש כמה כאלו בחיפה, למשל בוורדיה.
במפת מדידות מ-1927 של מח' המדידות המנדטורית - נקראו שדרות בת גלים בשם "הכרמל"
המשכו של רחוב מרגולין/התכלת (מהרכבל לכיוון עין הים) נקרא יוברט המפרי. אף על פי כן הבתים הקרובים לבת גלים ממשיכים לשאת את השם התכלת. המספור מאבד שם כיוון לגמרי כשמספרי הבתים נהפכים להיות מעל 200 בלי שום סיבה. ברור לי שהשיום (נתינת שם) השונה הוא עניין פוליטי ולא סתם שגגה.
מעבר לכביש רחוב בשם "מדרגות מעלה הדקר" (לא בדיוק רחוב אלא גרם מדרגות עם שלט רחוב) ליד הגשר של הדקר במוזיאון חיל הים (שהוא ע"ש דוד הכהן שעל אודות משפחתו אקדיש פרק שלם). אינני יודע אם מישהו בעירייה שם לב אך ברוממה ישנו כבר רחוב הצוללת דקר. חדי עין ספרו במעלה 69 מדרגות ככמות הנספים באסון הצוללת. המוזר הוא שהמתכננים לא קשרו את המעלה לאח"י דקר ולא היו מודעים למספר הנספים בה. התכנון נעשה לפי התקינה ולא יוחסה חשיבות למספר המדרגות ובכלל כל גרם המדרגות תוכנן ובוצע עוד לפני הבאת גשר הצוללת לכאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה