יום שבת, 24 ביוני 2017

סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא (ד')


בפרק הקודם עצרנו בכיכר ההגנה (פינת אלנבי - המגינים).
עוד רחוב שמתנקז לצומת הוא רחוב שיבת ציון. בתחילה נקרא הרחוב "החדש". לאחר מכן נקרא הרחוב על שם גנרל סטאנטון, מושל הצפון.
מקור: אתר גדוד 22
מאחר וזה האחרון היה פחות אהוד על היהודים בחיפה שונה השם לשיבת ציון. כפי שנכתב בפרקים קודמים - שם רחוב הוא לפעמים מאבק על נרטיב. אחת הנגריות ברחוב שומרת על השם הישן.

נמשיך בשדרות המגינים עד רחוב עין-דור. ברחוב שכן ראינוע/קולנוע מפורסם. עד כדי כך מפורסם שמשרד סלומון ליפשיץ. מוסד חיפאי ידוע פרסם את כתובתו על פי מיקום הקולנוע. גם יעקב סלומון, מייסד המשרד, הונצח שנים מאוחר יותר ברחוב על שמו.
באדיבות עו"ד אילן גולדנברג
המרכז המסחרי החדש המוזכר במכתב לעיל בא להחליף את המרכז המסחרי החדש הקודם שנהפך לישן. עם השנים נבנה גם בהדר מרכז חדש אשר נגיע אליו בהמשך סיורנו.
רחוב הבנקים והרחובות הסמוכים אליו חשבון, פיקדון והנאמנים היוו את המרכז הבנקאי של העיר בימי הבריטים ובשנים הראשונות שלאחר קום המדינה.
רחוב נאמנים נקרא במדריכים השונים ובשלט ללא הא הידיעה, אך בכל שלטי הבתים ובפרסומים השונים של העסקים הוא נקרא "הנאמנים". גם בפרסומים רשמיים מימי המנדט משתמשים לעיתים עם הא הידיעה ולעתים ללא.
בין הבנקים, ברחוב הבנקים, היה גם בנק הולנד שבו עבד ראול ולנברג, שעל שמו רחוב ברמת אשכול, שהתגורר ברחוב ארלוזורוב. גם על הבית שבו התגורר וגם על הבית שבו עבד תלויים שלטים המציינים זאת. בנימה אישית: בבנק עבד גם דודי, אשר, וממנו יש לי תצלום נפלא של עובדי הבנק כשהוא ניצב ליד ולנברג. כמובן הוא עוד לא ידע שהאיש הצעיר העומד משמאלו יכנס לספרי ההיסטוריה.
בנקים נוספים שפעלו ברחוב היו בנק דרום אפריקה, בנק יפת, בנק ליצוא, הבנק לסחר חוץ (כיום הבנק הבינלאומי), בנק קופת אחווה, בנק איגוד, בנק כללי. בקצה הרחוב שכן עד 2017 בנק מרכנתיל שמקורו בבנק חיפאי.
לפני מספר שנים פורסם שוועדת השמות רוצה להוסיף שמות לסימטאות השונות בתוך המתחם עם שמות כעו"ש. בינתיים עוד לא התקבלה החלטה.
 
במתחם שם רחוב אחד חריג - רחוב שרה. בניגוד למה שנטען במספר ספרים שם הרחוב (על פי זכרונות שבתי לוי) נקרא על שם אמין שרה. ב-1931 נודע לפרנסי חיפה העברית שהשטח בין רחוב יפו לרחוב אלנבי (גן "אינשירוטק" = גן התענוגות) והנמצא בידי יורשי סלים חורי מושכן לאמין שרה מסוריה בשל חובות. היהודים ביקשו לקנות את השטח תמורת 53000 לירות פלישטינאיות. נקבע שהסכום יחולק לשנתיים. אך היהודים לא הצליחו לשלם את התשלומים במועדם, ואמין שרה הסכים לפרוס את התשלומים. לאות הוקרה נקרא הרחוב על שמו, ולימים היה "רחוב ליליינבלום החיפאי". הסברה שהשם נקבע על שם שרה אמין שיסדה אכסניה בחיפה ב-1837 שגוייה. אגב, ליליינבלום הונצח ברחוב מל"ל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה